Saturday, October 16, 2010

Et lite stykke Haydom


God dag, god søndag, god morgen! (for de av dere som fremdeles er på morgentid, og som i det hele tatt har kommet til søndag)

Her kommer et lite knippe bilder, som jeg fikk oversendt fra Jenny. Kvaliteten er av en eller annen grunn litt dårlig, men det er bedre enn ingen, hva?
Her har vi noen helt nydelig små unger. Ganske vanlig at det er eldre søsken som passer småsøsknene helt fra de er veldig små. 


Dette er fra Dr. Olsen Cup'en, som holdes på Haydom årlig. Det er en fotballcup, hvor lokale og Haydom lag spiller mot hverandre. Fantastisk engasjement! 
Her har vi to av Haydoms hardt arbeiende, deres faktiske navn er ukjent for meg, på tur med CCUs småtroll. CCU er barnehjemmet på sykehuset. Hvor mange babyer som er der varierer ettersom hvor mange av mødrene til babyene dør under/etter fødsel. Da jeg var der var det 11- 13 unger, fra 1 måned til 1 år gamle. Babyene bor på CCU frem til de er store nok til å dra til andre familiemedlemmer. Som oftest drar de hjem til faren. 
De er helt nydelige! 

Bente, god venn av de fleste av oss, er på besøk på Haydom nå om dagen. Hun fløy solo ned på onsdag, og har allerede opplevd litt av både det ene og det andre. Mine kilder forteller meg at de har vært på flyoutreach (fly ut til midt i ingenting for å sette opp en "portable" klinikk for en dag. Typisk veie babyene, vaksinere og informere om de oppmøtte om HIV/AIDS. De kjører også outreach hver dag ut fra sykehuset, men området som dekkes er så stort at fly må ofte til.) den ene dagen hvertfall. AM har vært to ganger allerede, en gang sammen med Bente. Jenny har også vært oppi lufta en gang eller så.
Noe så spennende! Jeg håper bilder kommer snart!
Mamma er på vei ned til Haydom i dag faktisk. Jenny skal møte henne i Arusha, så skal de møte Bente og AM i Karatu på mandag/tirsdag. Fra der skal de starte sin SAFARI. 
Ngorongoro Crater, Tarangire og Lake Manyara. Jeg er misunnelig! 

2 comments:

  1. Hei og hei, godt å kunne følge med på bloggen igjen. Var ikke så lett å få det til da vi var "over there".

    Kan ikke få sett meg mett på disse vidunderlig, søte små på kjøretur!! Så deilig for dem å komme ut og bli stellt med slik !
    Det er tydeligvis på Haydom det skjer! Fotballcup og mye liv ! Så morro at Kristin også har tatt turen til Haydom ! Koselig bilde av dere!
    I skrivende stund er vel dere i Ngorongoro.
    Nå må vi ha fram kartet !
    Et fantastisk bilde av søskenflokken på 3.
    Så ansvarsbevisste disse små barna blir!
    Kos dere med alt dere opplever, og ha ordentlig fine dager sammen.

    Klemmer fra mamma R

    ReplyDelete
  2. Kjære Anne Mari, Anne Jenny og Tone.
    Håper dere har hatt en opplevelsesrik og god dag !
    Er det blitt no baking i dag?
    Det høres riktig koselig ut!
    Det er rart å tenke på at vi befinner oss i så forskjellige omgivelser akkurat nå.
    Så mye for oss å høre om når vi er sammen alle igjen ! Blir kjempekoselig!! Leste nettopp Vivians blogg,og sendte henne en hilsen.
    Pappa sover nå, Håkon er hjemme, det er vel leggetid for meg også tenker jeg.
    Snøen er gått, passelig mildt, har vært sol i dag.
    Mamma R

    ReplyDelete