Thursday, November 25, 2010

Fengsel neste?

Dag 1: Hei! Hilsen fra en av politiets svartelistede! Ha mob lett tilgjengelig i morgen, bare i tilfelle det skulle skjære seg helt. Huttetu! Bare glad jeg ikke sitter bak lås og slå!

Dag 2: Føles som at jeg er på flukt! Synker lenger og lenger ned i setet( i den grad det går ann..)for hver politi vi kjører forbi. Er jo helt fullt av de langs veien!! Blitt stoppet en gang så langt, gikk bra! Ellers er jeg det lucky winner av vindusplass, så det er jo flott! Hodet får seg en smell i ny og ne.

Kan vel si at forrige helg var en helg litt utenom de vanlige. (Skrevet for noen uker siden:))
Lørdag var hjemreisedag for både Bente og jeg. Bente skulle dra hjem til Norge og jeg tilbake til Haydom. Klokken 07.30 begynte reisen for mitt vedkommende. Jeg betalte 15000,-, trykket meg inn sammen med de 16 andre (ja, du hørte riktig, 16 andre!), og satte av gårde mot Haydom. Da vi var kommet cirka 15 min utenfor Arusha, ble vi stoppet av politiet. Politikonstabelen kikket inn vinduet og småsnakket med  mine medpassasjerer på swahili. Så snur han seg mot meg og spør hvordan jeg har det. Jeg  aner fred og ingen fare, og tenker bare at han av høflighetsgrunn ville snakke med meg også. Han spør videre hvor jeg skal og hva jeg gjør der. Jeg svarer at jeg er voluntør. AIAIAI, for en tabbe:) Han ber om å få se passet mitt, og uten noen betenkeligheter leverer jeg det. Det jeg ikke tenkte på, var at der står det jo at jeg bare har vanlig turistvisum. Dette ble hvertfall veldig galt! Jeg måtte ut av bilen, hvor han forklarer for meg at jeg ikke får lov til å sitte på videre med landcruiseren før jeg har fått meg jobbvisum. Etter mangt et forsøk på å få tak i noen på Haydom som kunne hjelpe meg ut av "knipa", fikk jeg omsider kontakt. På dette tidspunktet hadde det gått rundt 20 min og landcruiseren hadde for lengst kjørt videre. Så da stod jeg der i grøfta, langs veien, sammen med politiet. Etter en del telefonsamtaler med folk på Haydom, fikk jeg etter 2 timer lov til å reise tilbake til Arusha. Politiet stoppet en dala dala med ca 30 andre inni. Bagasjen min ble lasset inn på fanget til mine medpassasjerer, og jeg stod i døren bøyd inn over resten. Utrolig hvor mange de kan få pakket inn i en bil her. Helt vanvittig faktisk!
Selv om det ikke var så veldig stas da jeg stod der i grøfta, og se landcruiseren bli mindre og mindre der den forsvant i det fjerne, ble det jo hvertfall en morsom historie. Endte med at jeg ble en dag ekstra i Arusha. Neste dag da jeg skulle på ny prøve å komme meg til Haydom følte jeg meg seriøst som en av politiets svartelistede som var på flukt.
Men gikk bra, og jeg kom trygt frem! :)

2 comments:

  1. Det var på tide at "verden" fikk kjennskap til historien, Anne Mari!
    Det var spennende tider! opplevelsen føles enda mer utrolig nå i etterkant!

    ReplyDelete
  2. ohjeah! hoho.
    HIlde, Kristian og Maren lyttet interessert til! Kristian lo godt!! (om det var av andre årsaker er usikkert.)

    Her er det Happy Thanksgiving!

    ReplyDelete